Informacje o dokumentach
Notariusz zobowiązany jest do przeprowadzania każdej czynności notarialnej w sposób rzetelny, zgodny z prawem i obiektywny dla każdej ze stron w niej uczestniczącej. Dlatego w większości spraw potrzebować będzie ważnych dokumentów, służących prawidłowemu przygotowaniu aktu notarialnego.
Dlaczego te dokumenty należy dostarczyć notariuszowi?
Zgodnie z art. 85. prawa o notariacie, notariusz zobowiązany jest do stwierdzenia tożsamości wszystkich stron biorących udział w czynności notarialnej. Przepisy wskazują, że dokumentem potwierdzającym tożsamość może być dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy. W przypadku braku tych dokumentów, prawo wskazuje możliwość potwierdzenia tożsamości innym dokumentem ze zdjęciem, jednak w sposób, który wyłącza wszelkie wątpliwości notariusza.
W zależności od sprawy, niezbędne będzie dostarczenie różnych, dodatkowych dokumentów: numer lub odpis z księgi wieczystej nieruchomości, odpis skrócony aktu urodzenia lub aktu zgonu, czy dokumentacja potwierdzająca brak zadłużenia nieruchomości, jeśli dochodzi do jej zbycia lub przekazywana jest w darowiźnie. Dodatkowo, odpowiednio od osób fizycznych i prawnych wymagane będą inne informacje i dane. Właściciele przedsiębiorstw zobowiązani będą dołączyć dokumenty potwierdzające założenie działalności, np. wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także NIP i REGON.
Zapraszamy do kontaktu z nasza kancelarią – udzielimy odpowiedzi na Państwa pytania oraz wskażemy dokumenty, które są niezbędne do wykonania czynności notarialnej.
Umowa zbycia nieruchomości
Zbycie nieruchomości wiąże się z dostarczeniem notariuszowi dokumentów, które będą stanowić zabezpieczenie dla obu stron. Należy do nich zaświadczenie z urzędu skarbowego, jeśli nieruchomość została nabyta w formie darowizny lub spadku. Niezbędne będzie również zaświadczenie z Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy o wymeldowaniu się ze zbywanej nieruchomości zbywcy.